Wózki jezdniowe podnośnikowe, które popularnie nazywamy widłowymi, to pojazdy transportu wewnętrznego, które zapewniają sprawną pracę m.in. centrom logistycznym, magazynowym oraz innym placówkom o profilu przemysłowym. W wielu z nich korzysta się z wózków zasilanych gazem. Ich prawidłowa praca jest warunkowana m.in. jakością paliwa, które dostarcza się pojazdom. Zobacz, co zrobić, aby wybrać to najodpowiedniejsze.
Popularność wózków widłowych z napędem gazowym wynika z wielu zalet, jakimi charakteryzuje się ten typ pojazdów. Ich kluczowym atutem są niskie koszty eksploatacji. Gaz – zarówno CNG, jak i wykorzystywany częściej LPG – jest paliwem, które łączy doskonałą kaloryczność z bardzo konkurencyjną ceną. Zważywszy zaś na to, że wózki poruszają się po firmach niemal nieustannie, pokonując każdego dnia nawet setki kilometrów – oszczędności, jakie można uzyskać, przechodząc na gaz są nie do przecenienia. To jednak nie koniec jego atutów. Na uwagę zasługują również:
- ekologiczny charakter gazu – jego spalanie nie emituje do środowiska naturalnego żadnych spalin, jest czyste i bezpieczne dla przyrody,
- wygoda korzystania z instalacji gazowej – wymiany butli na nową można dokonać w niemal dowolnym miejscu, a sam proces zajmuje przeszkolonemu pracownikowi niewiele czasu,
- łatwy dostęp do paliwa gazowego – na rynku swoje usługi oferuje wielu doświadczonych dostawców gazu płynnego w butlach, zapewniając regularną jego dostawę.
Rozważając zakup lub wynajem nowego czy używanego wózka widłowego, warto wziąć pod uwagę ten z napędem gazowym. Koszty jego eksploatacji pozostaną na niskim poziomie. Warto jednak pamiętać, że aby tak było, należy pamiętać o jednej, kluczowej kwestii. Jest nią jakość paliwa, którym zasilany jest napęd gazowy.
Z wózka widłowego korzysta się niezwykle intensywnie. W dużych centrach logistycznych maszyny te mogą pracować niemal bez przerwy przez całą dobę. A skoro tak, ich układ napędowy podlega intensywnej eksploatacji. Nie można więc wybrać przypadkowego paliwa, które zasili butlę w instalacji. Warto postawić na gaz do wózków widłowych sprawdzonej jakości. Czyli jaki?
GAZ DO WÓZKÓW WIDŁOWYCH – NA TE PARAMETRY WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ
Dobry gaz do instalacji w wózku widłowym wyróżnia się wysokimi parametrami technicznymi. Warto pamiętać między innymi, że:
- jeśli zdecydujesz się na zasilanie wózka gazem LPG (który nie wymaga wykonywania kosztownej instalacji, w przeciwieństwie do gazu ziemnego) – proporcje propanu i butanu powinny się rozkładać w stosunku 60% propanu / 40% butanu, przy czym w okresie letnim można wybrać butle, w których oba gazy są zmieszane w proporcjach 50%/50%,
- gaz do wózków widłowych powinien zawierać uszlachetniacz, który podniesie jego jakość i zapewni jeszcze efektywniejsze spalanie paliwa, a co za tym idzie – obniży ryzyko wystąpienia awarii silnika,
- dobry gaz to taki, który jest zgodny z normami paliwa PN-EN 589 i powstaje w ściśle kontrolowanym procesie produkcyjnym.
Istotne jest również to, do jakich butli trafia gaz do wózków, a także jak przebiega proces uzupełniania samych butli. Sprawdzeni dystrybutorzy gazu, np. firmy takie jak Eko-Gaz, troszczą się o zachowanie maksymalnej czystości samego procesu, co w praktyce oznacza, że paliwo nie zostaje zanieczyszczone i oferuje pełnię swojej mocy. W wysokiej klasy butlach często zamieszczane są również dodatkowe filtry, które zapewniają gazowi jeszcze większą czystość.
Kluczowy jest też stan techniczny samych butli – powinny podlegać one nieustannemu nadzorowi i regularnym kontrolom i serwisowi. Wówczas użytkownik ma pewność, że gaz jest dostarczany w butli:
- w pełni sprawnej i dobrze zabezpieczającej paliwo,
- zapewniającej poprawną dystrybucję gazu – pod właściwym ciśnieniem,
- nienarażonej na wystąpienie przecieku czy nieszczelności.
Na szczęście dzisiaj nie jest trudno znaleźć dostawcę, który spełnia nawet najbardziej wyśrubowane normy jakościowe produkcji.
LPG CZY CNG – JAKI GAZ DO WÓZKÓW WIDŁOWYCH?
Właściciele wózków widłowych na gaz mogą zastanawiać się nad tym, jakim paliwem je zasilać. Wyboru należy dokonać spośród:
- CNG, czyli skompresowanego gazu naturalnego (ziemnego),
- LPG – płynnego gazu propan-butan.
Różnice między nimi, zasadniczo, są dość niewielkie. Z jednej strony, CNG jest nieco tańszy niż LPG, a drugiej jednak – aby z niego skorzystać, trzeba wykonać niezwykle kosztowną inwestycję w samą instalacje (wydatek rzędu nawet kilku tys. zł.). A co z LPG? Mieszanka propanu i butanu podana pod odpowiednim ciśnieniem pozwala wygenerować odpowiednią ilość energii do zasilania nawet najpotężniejszych wózków. Nie wymaga również wykonywania drogiej instalacji. Trzeba jednak liczyć się z tym, że koszt butli z LPG może się okazać nieco wyższy, choć różnice nie są znaczące.
Czy praca na wózku zasilanym LPG różni się od tej wykonywanej przy pomocy wózka z instalacją CNG? Zasadniczo – nie. Operator może liczyć na wysoką płynność oraz dobrą moc działania urządzenia, a wymiana samej butli, gdy zajdzie taka potrzeba, również nie nastręcza najmniejszych problemów.
Jeśli masz wątpliwości, który typ paliwa gazowego najlepiej sprawdzi się w Twoim pojeździe transportu wewnętrznego, zawsze możesz się skontaktować z ekspertem z branży paliwowej i porozmawiać. Specjalista zawsze podpowie Ci najlepsze rozwiązanie technologiczne.